2009-07-20 | 13:44:57

Duktiga vovvar !!

Så var vi alla nybadade. Hundarna doppade allt och jag gick väl till knäna. Det var härligare än vad jag hade trott, blåste mindre i Munkis än inne i stan. Jag satte mig på en sten ute i vattnet och njöt lite.
Lite pinsamt var det när det gick förbi en tjej med en amstaff, jag hade mina hundar platsade vid sidan men hon gick ändå inte förbi.
-Kan du ta fast dina hundar ??
-Jag har dem.
-Är det säkert ??
-Självklart !! (då insåg jag oxå att jag inte ens hade med mig några koppel, jag är så van att ha dem lös att jag inte ens tänkte tanken.)

Nu satt ju mina små killar precis som jag trodde, men hon hade nog velat att jag hade kopplat dem. Måste nog börja komma ihåg att ta med mig koppel ut. Kan ju vara bra att ha i andra situationer. Note to self.

När det var färdigbadat så ville jaga tt de skulle torka en stund så vi gick en sväng. Kom fram till två ängar med ganska högt gräs. Jag körde lite enkelmarkeringar med Diesel, i så högt gräs så måste han verkligen tänka och lita på sig själv eftersom dummyn försvinner helt. Han jobbade på jätte bra. Första var han inte riktigt hundra konc. på så han fick jobba en hel del. Var så intressant att se hur han jobbade med vinden, första gången som jag verkligen SER att han gör det. Han gick och hämtade vind, jobbade av område osv. Han hittade den tillslut och var mer konc. på följade kast. Han gick nästan alla gånger i princip rakt ut till nedslaget, litade på vad han hade sett. Bra bra.
Eskil han apporterade som en klocka minsann. Första gången vi inte kör på plant underlag där han kan se dummyn hela tiden. Även om han inte fick lika långa kast som Diesel så fick han tänka lite. Om han missade ett nedslag någon gång så jobbade han hela tiden tills han hittade den. Jag blir lika glad varje gång han kommer in med dem. Som att vinna på lott varje gång !!

Jag kom även på att jag kan ju utnyttja dem tillsammans. Eskil får ju dragning av att se Diesel jobba och vice versa. Men sen kom jag på att jag kan ju förbättre Diesels "peknäsa" oxå och koncentration. Han får sitta så han ser alla kast till Eskil och anser jag att något är försvårt för Ekke så skickar jag Diesel ( om jag anser att han vet vart den är. ) Han lär sig oxå lyssna på när han hämta och ingen annan. Så jag slår flera flugor i en smäll.
Funkade riktigt bra, jag såg att Disse var mkt noga med att hålla koll på dummyns nedslag. Och även om han tittade bort en sväng så vände han nosen dit direkt han kollade tillbaka. Precis det som jag har letat efter.
Gäller bara att hundarna vet vad som gäller, så matte måste vara koncenterad på dem båda.

Jag är mkt nöjd med hur de jobbade i det höga gräset. Nu måste jag väl leta fästingar på dem och mig, men det får det väl vara värt kan jag tycka. Såg ut en del platser som jag kan köra linjetag på, skicka genom "trädväggar" och lite annat.

Nu sover de båda två och ja ska slappa en stund. Ska snart leka lite taxi. Sen skulle jag behöva springa ner på stan en sväng. Vi får se vad jag gör, har ju semester så !! ;0)

Kommentarer
JOANNA skrev:

till mig med!:o känner hur de dras till mig;)



kram

2009-07-20 | 13:56:47
URL: http://byjoanna.blogg.se/
kristine skrev:

Ojjojoj, vad jag brukar svära åt folk med okopplade hundar =)

Värst är när det kommer en stor galning galopperande mot en och ägaren står 100 meter bort och ropar: "Han vill bara hälsa". Morr.

2009-07-20 | 17:26:49

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback