2009-07-13 | 13:18:55

Lite dogs igen !!

Jag gick ut med vovvarna för lite träning. Det var betydligt varmare ute än vad jag hade förväntat mig, men andra ord jag höll på att svettas ihjäl i alla kläder jag hade tagit på mig.
Hundarna tyckte också att det var jättevarmt så jag tog dem i omgångar och korta stunder.

Eskil: Det är lite så att varje gång jag går ut och tränar honom är jag rädd att de vi jobbat oss fram till, ska vara borta. Men han gick rakt ut och hämtade in även idag. En gång kastade matte ganska så dåligt, han fick upp en god doft, glömde allt annat. Diesel (som nu alltid är på hugget.) hämtade in den sm en blixt och sen så sket inte Ekke i några fler dummysar. Kör fortfarande ganska så enkelt även om jag provade några svårigheter idag. Sen tränade vi lite vanliga inkallningar, tänkte snart lägga på pipan där.

Diesel: Jag skickade honom på linjetag, till vårat område här på innergården. Han såg inte när jag la ut dummyn. Skickade honom på en hyfsat långt avstånd och han gick klockrent ut. Nu låg dummyn så han kunde få syn på den. Backade en bra bit och skickade honom igen. Rakt ut, inga svajningar. Sedan la jag ut dummyn igen när han inte såg och skickade honom från det längsta avståndet hittills. Klockers !!
Lite höger och vänster dirigeringar. Han har börjat titta åt det håll han ska, för att leta upp dummyn nästan direkt han ser vilken hand jag höjer. Vi har ju inte tränat det alls så många gånger så jag blir lite förvånat samtidigt väldigt glad att återigen se hur snabbt han lär sig........ibland. ;0).
Körde stoppsignal med honom, han vet vad som gäller men eftersom matte velar när hon ska välja signal. Mkt, mkt dumt !! När jag kör vänster/höger så kör jag en längre signal, precis som Peggy rekommenderade. Men när jag blåser stopp i andra fall, faller jag tillbaka till min gamla korta signal. Dumt, dumt.  Så jag måste bestämma mig och tänka till.
Nu har jag så tur att min hund har ju lite felmarginaler och han sätter sig faktiskt på båda. Men sen när man ska ut på fält och pressen är större vill jag inte att det ska finnas några frågor i honom.
Så tänk, matte tänk !!

Nu blir det en soft eftermiddag med solsken. Diesel och jag ska på viltspårsträning ikväll, så vi ska ladda en stund. =0)

Adjö !!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback