2010-06-07 | 23:04:54

Förlåt herr rabarber.

Eftersom vi inte orkade någon efterrätt i lördags (maten blev btw supergod, sambon är riktigt duktig vid grillen !!) så hade jag en del rabarber hemma. Även jordgubbar hade jag inhandlat för att vi skulle äta tillsammans med hemmagjord glass och grädde. Dock var vi lite för trött söndag och det var lättare att ta fram en Ben and Jerry´s ur frysen än göra egen glass.
Jag hade inte samvete att kasta rabarbern eller jordgubbarna och funderade ett tag på vad jag skulle göra för gott.
Till sambons före-träningen-mellanmål blev det denna kompotten. Den var riktigt god, och sambon sa att han tyckte den var godare än vanlig rabarberkräm.
Hade kvar ännu mera rabarber, mamma och pappas växer som ogräs, så jag gjorde en smulpaj som R får ta med till jobbet i morgon. Så kan han plocka lite pluspoäng och jag slapp slänga fina råvaror.

Jag skäms nästan när jag tänker på alla de åren som vi bara klippte ner rabarberplantan vi har hemma och kastade. Visst gjorde mamma kräm någon gång, och man åt väl en stjälk med en massa socker. Men det finns ju hur mycket gott som helst att göra !! Jordgubbar och rabarber passade väldigt fint ihop måste jag säga, blir nog en sådan paj inom en snar framtid.
Marmeladen som jag gjorde blev en succé, både jag och sambon älskar den.

Blev faktiskt lite jordgubbar kvar, om lusten finns ska jag nog göra lite sylt i morgon. Själv är jag mer för hallonsylt men han jag bor ihop med är en jordgubbare.

Kul att vara kreativ, kul när det blir gott, kul när det uppskattas !!




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback