2011-10-31 | 14:02:02

Hundhyfs !!

Det var riktigt härligt väder ute, vi promenerade i över en timma. Sammalagt har jag varit ute í två och en halv timma. Underbart !!

Något som är mindre underbart är alla oppufostrade hundar som finns där ute. Jag har skrivit om detta förr och kommer säkert göra det igen. Men snälla nån skaffa inte en hund om du inte har kunskap eller inte ens har en tanka på att uppfostra den. Man behöver inte ha en elitlydnads hund, men vardagshyfs tack !!
Jag har mina hundar ofta lösa, om jag är på områden som detta fungerar i. Men jag kallar ALLTID in dem om jag ser att vi får möte, detta gör jag i god tid eftersom jag inte vet om människan jag möter är rädd för hundar eller inte. Samtidigt så anser jag, tråkig som jag är att mina hundar behöver inte hälsa på allt och alla i tid och otid.
Träffade faktiskt en dam som när hon passerade sa att "nästa gång behöver du inte ropa in dem, jag är inte hundrädd". I mina ögon kan en kopplad hund vara lika "dåligt" som en okopplad hund beroende på att människor med kopplade hundar brukar ha en tro om att de inte behöver hålla koll på hunden-den är ju kopplad.
Vid hundmöten vet jag vart jag har mina egna hundar (ok om de passerar en löptik kanske jag inte riktigt har koll på deras näsor, men kroppen vet jag vart jag har) men det känns ofta även som om jag måste hålla koll på de hundarna som vi möter.
Idag fick båda hundarna en lite lurvtuss i baken, min hundar följde fortfarande med mig även om de svängde på huvudet för att koll på vem som snusade dem i baken. Denna hund var kopplad, men den i andra ändan hade inget som helst intresse av att göra ngt åt situationen.
Alltför ofta när vi har passerat en hund så släpper den andra föraren på kopplet och bryr sig inte alls om att deras lilla prinsessa tvärvänder och hamnar rakt i min hund.
Skällade hundar som är galna träffar vi också på. Då står ofta föraren och skrattar och säger "vilka fina och lugnar hundar du har" . Ja du skulle också kunna ha en sådan om du lixom tog tag i problemet någon gång. Jag vet att det inte är lätt att få ur vissa hundar vissa beteenden, men det går ju iallafall att försöka. Det finns också en stor skillnad på en hund som skäller för att den är osäker och på en som skäller för att den är arg.
Ingen som läser min blogg kan ha missat att jag äger två golden, två ganska så stora pojkar. Det är min plikt att hålla reda på dem och se till att de sköter sig.
Jag är inte hundrädd, men det finns hundar som jag möter ute på våra gator som jag faktiskt blir lite nervös runt. Jag brukar be en liten bön att matte/husse inte ska tappa sitt koppel, eller tappa knappen på rullkopplet. Jag är helt övertygad om att mina pojkar kan försvara sig om de skulle behöva. Men jag vill inte hamna i en sådan situation, att bli påhoppad kan förstöra en hund för alltid.

Så kortfattat, jag är LESS !!
Less på att behöva hålla koll på andras hundar, less på att behöva stoppa andras hundar som kommer mot mina, less på att ha skällande, dregglande småhundar i hasorna och SÅ less på alla okunniga människor där ute.
En hund är ingen leksak. Den är helt klart ens bäste vän, men man måste våga vara ledare också.

Tankar om rullkoppel ska vi inte ens börja orda om.......:/.



Jag är inte farlig, matte lovar. ;).

Kommentarer
Anna skrev:

Låter farligt att diskutera rullkoppel men jag blir ju nyfiken på varför du är så emot det? :)



Jag vet att många är emot det och delvis är/har jag också varit det. Men nu har vi faktiskt köpt ett och jag ångrar det inte för en sekund. Våra promenader har blivit så mycket mer harmoniska! Zero är mycket lugnare och det känns skitskönt!



Fast det är klart, jag låter honom ju inte trava iväg hur som helst bara för att kopplet räcker till. Och jag knallar inte vidare och låter honom stanna långt bakom för att möjligheten finns. Då har man ju verkligen ingen kontroll. Det gäller att ha koll på omgivningen.. Folk som inte håller in sina hundar när man möts har jag inte mycket till övers för. Jag vet ju ingenting om deras hundar och vill inte att var och varannan hund kommer fram till oss hur som helst!

2011-10-31 | 15:07:11
linnea skrev:

håller med dig om flexikoppel, hatar när folk som inte har koll på sina hundar har sånt!!!



en sak som jag stör mig på är när man möter folk med eller utan hund och de frågar om de får hälsa på hundarna och släpper fram sin hund direkt, eller klappar hundarna.. nu är de ju inte så rädda, men min "valp" litar inte riktigt på alla hundar och därför vill jag att hon ska få hälsa själv när hon känner att hon är redo liksom....



haha skulle kunna skriva långt om hundmänniskor :D

2011-10-31 | 19:04:26
URL: http://linneaidamaria.blogspot.com
Anna skrev:

Jag fattar helt klart hur du tänker och beroende på hur det används håller jag helt klart med.



Så här är det för oss. Zero drar en hel del och vi har försökt jobba bort det men kommer ingenvart. Med rullkopplet behöver han inte kämpa och dra utan går faktiskt lugnt! Vi bestämde att vi helt enkelt skulle prova och självklart inte låta honom gå nå många steg i förväg och det gör han otroligt nog inte! Det är som att inte känner att han behöver dra när det inte tar emot. Äh, svårt att förklara, jag vet inte om man fattar hur jag menar. Han går i alla fall inte längre före eller efter bara för att kopplet rullar, han är bara lugnare och håller sig i närheten av oss. Och de gånger han får för sig att dra iväg för långt säger vi till honom och han fattar vilket han inte gör i vanligt koppel. Då ligger allt hans fokus på att ta sig framåt, fort fort fort.



Att stopp knappen kan sluta funka har jag faktiskt inte tänkt så mycket på, men när det känns som att jag behöver hala in honom och riktigt ha honom vid mig så håller jag en hand på repet också, just in case typ. Vana kanske, jag vet inte.



Hur som haver, jag tar inte illa vid mig, kanske för att jag inte tycker att jag använder kopplet så som du upplever att många gör :)

2011-10-31 | 19:33:56
Bjarne skrev:

Problemet med flexikoppel är inte kopplet i sig. Problemet är att vem som hälst kan köpa det...

2011-10-31 | 19:57:05
Anna-Sara skrev:

Jag känner igen mig i det du skriver och håller med till 100%. Människor är alldeles för naiva när det kommer till hundmöten. Hundar är hundar och allt kan hända. Det finns INGEN anledning till att främmande hundar ska hälsa på varandra till höger och vänster, det är ju faktiskt helt onaturligt för dem. En hund ska hålla sig till sin flock. Och rullkoppel är livsfarliga, det har hänt så många olyckor där rullkoppel är inblandade, ex. ägare som inte hinner stoppa hunden när den plötsligt rusar mot en annan hund och liknande. Har själv sett med egna ögon en hund som gjorde utfall mot en storpudelvalp. Innan ägaren hann reagera hade den vuxna hunden hunnit flera meter och var ytterst nära den lilla valpen. Rullkoppel är för övrigt förbjudna på SSRK.s utställningar. Undrar varför!!!???

2011-10-31 | 21:07:23
Monica skrev:

Håller med dig. Och jag tror vi känner likadant för flexikopplena ;)

2011-11-01 | 10:12:27
URL: http://moonkan.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback