2012-05-27 | 17:11:39

Rabarbersmarmelad.

Jag har ett problem, inget världen går under om jag inte löser det-problem. Men besvärligt är det ändå.
Jag läser gärna bloggar, många bloggar. Och jag gillar att läsa mat-och bakbloggar. Tycker det är roligt att se hur folk använder sin fantasi, folk med viljan att prova nya saker, spännande saker. Ofta hittar jag något roligt som jag vill prova, och nu kommer problemet. Jag bakar/lagar rätten som jag har hittat på bloggen. Sen går det ofta några månader, och så vill jag göra den igen. Men på vilken blogg hittade jag just det receptet nu igen ??
Såklart jag googlar och letar, men i värsta fall har människan valt att gå vidare i livet och lagt ner sin blogg, och annars så kan jag hitta många liknande recpet, men inte veta exakt vilket det var som jag använde.
Som i julas tex. så gjorde jag en riktigt smarrig röbetssallad med fetaost, ja den var hur god som helst. Men hey vart finns den nu ??

Ja, jag vet problemet kan lösas genom att jag skriver ut, eller skriver ner receptet som jag använder. Men tyvärr är jag inte så smart alla gånger.
Måste kommer på en fiffig lösning på det dära problemet.

Hur som haver, när jag var ut till mor och far tidigare idag, så stal jag med mig lite nässlor och rabarber hem. Nässlorna ska jag försöka göra en soppa på, men det får bli i morgon. Rabarberna hade jag först tänkt baka på, men det blev nästan för få bararbrar för att kunna göra något vettigt. Så jag svängde ihop en marmelad med vanilj istället. Hittade både syltsocker och en vanligstång i mitt fantastiska skafferi. Det är ett av mina favoritrecepet (och ja, jag fick leta länge innan jag hittade det igen) passar perfekt till scones eller rostade bagels med en god ost till. Så nu kan jag njuta hela sommaren !!

Receptet kommer då ifrån Linneas Skafferi och jag har gjort det ett flertal gånger.

0,5 kg rabarber.
0,5 dl vatten.
250 g syltsocker.
1/2 vaniljstång.

Skölj rabarbern och skär den i cm tjocka bitar. Koka upp tillsammans med vattnet. Blanda sockret och fröna från vaniljstången och blanda ner i kastrullen, låt även vaniljstången koka med. Koka i ungefär fem minuter, plocka bort vaniljstången och häll upp marmeladen i en väl rengjord burk. Förslut och förvara mörkt och svalt.

Prova, ni kommer inte bli besvikna !!



Kommentarer
M skrev:

Ta en bild av receptet med din nya iPhone så har du det där :)

2012-05-27 | 18:43:53
URL: http://wordsofasmalltowngirl.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback