2010-11-01 | 21:50:03

Saftiga scones.

Här kommer receptet som jag använde för att göra scones som fick stå i kylen över natten, för att gräddas nästkommande morgon. De blev riktigt saftiga och goda !! Ett nytt favoritrecept faktiskt.

3 dl filmjölk eller turkisk yogurt.
75 g smör.
5 dl vetemjöl.
3 dl grahamsmjöl.
4 tsk bakpulver.
1 tsk salt.
1 1/2 tsk kardemumma. (detta kan man skippa om man vill,eller minska på mängden, eller öka för den delen, men jag diggar smaken av kardemumma.)

Blanda mjöl, salt och bakpulver i en bunke. (och ev. då kardemumman.)
Skär smöret i bitar och blanda ner, blir en ganska så smulig "deg".
Blanda ner filmjölken och rör ihop, rör dock inte för mkt, utan bara tills du kan forma en deg.
Forma till runda kakor, eller stoppa i muffinsformar. Om du formar till runda kakor gör två snitt i degen.
Pensla med uppvispat ägg eller lite mjölk om du vill ha en fin skorpa.
Jag valde att även sätta svarta vallmofrön på mina, jag älskar vallmofrön. (tydligen kan man bli beroende av dessa, hm.)
In i ugnen på ungefär 225-250 grader. Vid 225 grader tar de ungefär 14 min och vid 250 grader 10  min.(Jag tycker de blir bättre med det längre gradantalet, för man behöver inte passa dem lika noga.)

Jag stoppade mina i muffinsformar och in i kylen över natten. Det funkade hur bra som helst att grädda dagen efter. Som sagt riktigt saftiga och goda blev de. Inte sådära smuliga och torra som jag ibland upplever att de kan bli. Perfekt när man är trött på morgonen och inte orkar kasta ihop en smet.
På med ugnen medans man göra morgonens toabesök, in med formarna i ugnen.
Och volia, nybakt till frullen !! Lite vardagslyx, sådära.

Servera dem med något riktigt gott pålägg som du tycker om !!
Jag brukar äta mina med massor med smör, ost, ibland marmelad, riacotta, cream cheese, sylt, clotted cream. Det är ju det som är så bra med scones, man kan variera smaken på dem i oändlighet och har hur många olika roliga pålägg på dem som helst. Bra för mig som oftast har svårt att bestämma mig för vad jag ska ta.








Kommentarer
Malin skrev:

Daim funkar, går absolut ner men är ingenting jag köper själv. Vilken är din favorit? :)

2010-11-02 | 02:56:10
URL: http://getiton.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback