2011-01-19 | 19:55:40

Min dag och cheesecake.

Jag är verkligen en värdelös bloggare jag vet !!
Men bloggen ska veta att jag saknar den varje sekund vi är ifrån varandra, haha.

Full rulle idag med. Har börjat med att när jag kommer hem ska jag först göra alla "måsten" som skolan, hushållet och liknande. SEN får jag sitta framför datorn bara för ro skull. Funkar än så länge, men vi får väl se.
Vi gick igenom hur man skriver en projektplan idag, sen fick vi prova på att göra en också. Inte så lätt som man kan tro, man måste verkligen tänka på ALLT. Budget, resurser, vem äger projektet, tidsplan, aktivitetsplan osv.

Sen jag kom hem har jag hunnit vara ut med hundarna. Kyligt värre igen. Måste nog inhandla små värmepåsar att ha i vantarna- skriver upp i kalendern. Jag har gjort allt som jag kände att jag behövde göra i skolan inför morgondagen, plus att jag var duktig och gjorde en uppgift till som inte ska vara inne förrän till veckan. Nu väntar jag bara på mina böcker, så jag kan göra undan lite till. Känns skönt att vara lite före för en gångs skull, inte allt för vanligt.

Känner att det blir nog en ganska så tidig kväll ikväll, i morgon blire att kliva upp före sex, detsamma gäller fredag. Sen jobbar jag hela helgen. Men på måndag är jag ledig !! Då ska jag sova läääääänge. :).

Cheesecaken jag gjorde igår blev populär. Enkla smaker som citron och vanilj, funkar fin fint ihop.

Botten :

Ca. 12 st Digestive kex.
75 g smör.
3 msk socker.

Smält smöret, krossa kexen och blanda ihop allt till en "botten". Täck en form på ungefär 24 cm, hela botten och upp på kanterna. Grädda i ca. 8 minuter i 175 grader.

Caken :

400 g färskost, typ Philadelphia.
1 burk kondenserad mjölk.
3 ägg.
2 tsk vaniljsocker.
1 citron.

Vispa färskosten mjuk med elvisp. Tillsätt den kondenserade mjölken, vaniljsockret och ett ägg i taget. rengör citronen och riv skalet. Tillsätt skal och saften från citronen. Rör runt. Fyll den förgräddade bottnen med fyllning och ställ in caken i ugnen, nu på 150 grader. Grädda i ungefär 50 min. Håll på kakan så den inte bränns på toppen.

Servera gärna med bär, bärsås eller kanske en vaniljvisp !!



Jag använder mig endast av ekologiska råvaror. Och det är en fördel när man ex. köper kravmärkt citron. De innehåller mkt mindre gifter i sitt skal, och eftersom man använder skalet i detta recept så är det ju skönt att veta !!


                                       

Kommentarer
Emmeli och Mio skrev:

haha, årets bästa kommentar ;)

Men jag tar det som en komplimang! :)



Hoppas allt är bra med dig och att skolan går bra!

Kram på dig sötnos

2011-01-19 | 20:42:43
Sandra skrev:

Visst är dem goda, cheesecake, helt underbart goda. Min syster brukar göra en norsk cheesecake den är också helt underbart god!

2011-01-20 | 16:08:14

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback