2012-06-15 | 21:02:57

Blåbärsrutor.

Lovade att jag skulle publicera receptet på blåbärsrutorna jag bakade igår, så här kommer det.


9 dl vetemjöl.
2 dl strösocker.
2 msk vaniljpulver.
2 msk bakpulver.
300 g rumsvarmt smör.
3 ägg.
300 g frysa eller färska blåbär.

Topping:
150 g smör.
4 1/2 dl havregryn.
3 rörsocker strö.

Blanda se torra ingredienserna. Tillsätt smöret och blanda till en deg. Rör i äggen.
Tryck ut degen i en smord långpanna 20*30 cm och lägg på blåbären.
Blanda toppingen, det smälta smöret med havregryn och rörsocker. Fördela blandningen över blåbären.
Grädda kakan mitt i ugnen i ca. 30 min. Låt svalna innan du skär den i rutor.

Jag tillsatte lite vit choklad i min kaka, då jag älskar vit choklad och tycker det passar super med blåbär.

Lycka till !!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback