2013-09-09 | 21:03:35

Att köpa en bok.

Måndag, ny vecka.
Efter jobbet gick jag och mor på stan en sväng.
Jag kände att jag behövde en ny bok, så vi gick in på en bokhandel. Jag strosade runt, kolla lite, läste på någon baksida och då kom en glad expedit fram och frågade om jag behövde någon hjälp.
"Jag behöver en bok" svarade jag. Hon tittade lite på mig och svarade sen "Ja det har vi många av här". Sedan började hon med att visa mig den senaste deckaren som kommit ut.
Jag läser inte deckare svarade jag. Hon visade mig en bok som hon själv just läst. Om en kvinna som förlorat någon nära och tar sig en promenad genom hela Kanada. Nä då får jag bara dåligt samvete.
Fifty Shades-böckerna ?? Läst, Crossfire-serien ?? Läst.
 
Hon visade mig nå tunga saker, säkert någon Nobelpristagare som skrivit dem. "Nä jag vill ha någon roman". Då plockade hon fram Martina Haags böcker. "Nä henne tycker jag inte om". En massa roliga böcker av svenska författare, nej tack. Böcker om barn som farit illa, människor som mått dåligt, människor som inte passar in.
Nej, nej, nej.
"Jag vill ha en bok med kärlek, kärlek som gör ont, saker som man vet inte händer på riktigt. Chick Lit.".
Då tittade hon storögt på mig och pekade med lite avsmak i blicken mot en sektion med pastellfärgade omslag och sedan gick hon raskt iväg. Haha tror inte hon tycker att jag har särskilt kultiverad smak.
Men jag är nöjd, jag fick mig en bok och nu ska jag njuta av den i soffan.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback